- Mitsubishi Motors Slovensko a mimovládna organizácia Ochrana dravcov na Slovensku (RPS) nadviazali spoluprácu v rámci projektu LIFE Energia
- 200 koní pod kapotou ikony off roadu Mitsubishi Pajero plní nové poslanie a pomáha chrániť dravce na území celého Slovenska
Bratislava, 29. júna 2015 – Spoločnosť M Motors SK s.r.o., ktorá je výhradným dovozcom vozidiel Mitsubishi na Slovensku, nadviazala spoluprácu s mimovládnou organizáciou – občianskym združením Ochrana dravcov na Slovensku - Raptor Protection of Slovakia (RPS)*, ktoré sa venuje výskumu a ochrane dravých vtákov a sov vo voľnej prírode na celom území Slovenska. V rámci projektu LIFE Energia** (Energia v krajine – elektrické vedenia a ochrana prioritných druhov vtákov v územiach Natura 2000), ktorého hlavným donorom je Európska komisia, je odteraz v plnom nasadení vozidlo Mitsubishi Pajero. Vďaka nemu sa ochranári dostanú aj do náročnejších terénov v projektových územiach.. Tvárou projektu LIFE Energia je známa slovenská herečka, speváčka a cestovateľka Dorota Nvotová, ktorá sa aktívne zapája do každej z kľúčových aktivít projektu, ako je monitoring liniek elektrických vedení, výsadba stromov, monitoring ohrozených druhov, zlepšovanie hniezdnych príležitostí či starostlivosť o zranené jedince atď.
*Organizácia RPS v súčasnosti združuje profesionálnych i dobrovoľných ochrancov prírody, odborníkov, ako i aktívnych a nadaných študentov vysokých škôl s prírodovedným zameraním. Jej história siaha do roku 1975, pričom od roku 1999 je organizácia registrovaná ako občianske združenie v registri občianskych združení Ministerstva vnútra Slovenskej republiky. Viac na www.dravce.sk
**Nosnou aktivitou projektu LIFE Energia je riešenie problému nárazov vtáctva do elektrických vedení, pozornosť sa zameriava na spôsoby identifikácie a eliminácie tohto rizika v 13 chránených vtáčích územiach na území Slovenska. Úseky elektrických vedení, identifikované ako nebezpečné, budú ekologizované prostredníctvom inštalácie odkloňovačov letu. Viac info na www.lifeenergia.sk.
Predstavitelia organizácie RPS si kľúče od nového vozidla Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D prevzali z rúk zástupcov automobilky v autorizovanom predajnom a servisnom mieste Mitsubishi na strednom Slovensku, v spoločnosti H&M autoopravy – predaj s.r.o. v Banskej Bystrici.
Vozidlo bolo odovzdané vo výbave Invite a v hnedej metalickej farbe Granite Brown.
Martin Krob, generálny riaditeľ M Motors SK pri tejto príležitosti uviedol: „Som nesmierne rád, že aj Mitsubishi Motors na Slovensku prispeje svojou troškou k ochrane ohrozených dravých vtákov a sov na Slovensku. Organizácii Ochrana dravcov na Slovensku, všetkým jej členom a nadšencom prajem veľa úspechov pri dosahovaní tohto ušlachtilého cieľa."
„Počas každoročnej migrácie sa vtáctvo stretáva s viacerými nástrahami, ku ktorým patria aj strety s elektrickými vedeniami. Tie zapríčiňujú závažné zranenia vtákov a úhyny. Slovensko patrí medzi krajiny, kde energetické spoločnosti dlhodobo spolupracujú pri ochrane vtáctva pred zásahmi elektrickým prúdom po dosadnutí na konštrukciu, ale aj pred kolíziami s vedením. Príkladom spolupráce je množstvo úspešných projektov, z ktorých najnovší má názov LIFE Energia, realizuje sa od septembra 2014 s podporou Európskej komisie a potrvá 5 rokov. V rámci tohto projektu bude využívané práve vozidlo Mitsubishi Pajero", uviedla Lucia Deutschová, manažérka projektu LIFE Energia z RPS.
"Sme veľmi radi, že sa nám podarilo získať vozidlo schopné prejsť aj tým najnáročnejším terénom", doplnil Jozef Chavko, predseda RPS a ďalej dodal: „Pôsobnosť našej organizácie je celoslovenská a preto sa často potrebujeme dostať aj na miesta, kam by sme sa s bežným vozidlom bez sofistikovaného pohonu všetkých kolies nikdy nedostali. Naša voľba padla na Mitsubishi Pajero, keďže spĺňa náročné kritériá vďaka svojej výnimočnej priechodnosti terénom a off roadovým schopnostiam. Už v základnej výbave má stabilizačný a trakčný systém so 100% uzávierkou zadnej nápravy. Pri zaradení redukcie s medzinápravovou uzávierkou a s uzávierkou zadnej nápravy sa z Pajera stáva vítaný pomocník pri našom boji za záchranu ohrozených dravých vtákov na Slovensku, keďže potrebujeme vozidlo, ktoré je nielen výkonné a pohodlné pri dlhých cestách, ale najmä také, ktoré nás pri výkone našej činnosti nezanechá napospas zložitému terénu."
Off Road Mitsubishi Pajero poháňa motor 3.2 DI–D s výkonom 147 kW (200 koní). Vďaka inteligentnému pohonu 4x4 Super Select II a výnimočným off roadovým schopnostiam bezpečne prejde aj tým najťažším terénom. Všetky kľúčové parametre, ako sú maximálna stúpavosť, predný nájazdový uhol, zadný nájazdový uhol, prejazdový uhol, bočný náklon a brodivosť, hovoria jasne v jeho prospech. Pohodlie osobného vozidla a plná 5-ročná záruka priamo od výrobcu sú samozrejmosťou a prispievajú tak k zvýšenému jazdnému komfortu pre užívateľa a bezstarostnej prevádzke vozidla.
***
Doplňujúca produktová informácia k modelu MITSUBISHI PAJERO
Sofistikovaný pohon 4WD Super Select II, ktorý poháňa model Mitsubishi Pajero, umožňuje preradiť z pohonu dvoch kolies na pohon štyroch kolies pri rýchlostiach až 100 km/h. Pre jazdu v náročnom teréne je možné vybrať režim s redukovaným prevodom, ktorý takmer zdvojnásobuje účinnosť brzdenia motora pri akomkoľvek prevodovom stupni, čo dáva vozidlu Mitsubishi Pajero dostatočne pomalý pohon na zvládnutie veľmi prudkých svahov, hlbokého snehu či blata.
- Režim 2H – stály pohon na dve zadné kolesá 2WD
Tento režim je ideálny pre jazdu v meste a na suchých cestách. Ponúka tichú jazdu s hladkým jazdným výkonom a úsporu paliva.
- Režim 4H – stály pohon všetkých 4 kolies 4WD
V režime 4WD je zapnutý pohon všetkých kolies, zmení sa rozdelenie krútacieho momentu medzi prednými a zadnými kolesami z 33:67 až na 50:50, aby bola dosiahnutá zvýšená trakcia a bezpečnosť, najmä pri jazde v nepriaznivých podmienkach alebo pri ťahaní.
- Režim 4HLc – stály pohon všetkých kolies 4WD so zamknutým medzinápravovým diferenciálom
Pri tomto režime, kedy je uzamknutý medzinápravový diferenciál, je hnacia sila rozdelená rovnomerne 50:50 medzi predné a zadné kolesá. Režim 4HLc umožní prejsť náročnejším terénom než s použitím režimu 4H.
- Režim R4LLc – stály pohon všetkých kolies 4WD so zamknutým medzinápravovým diferenciálom a redukciou
Tento režim je ideálny na jazdu v teréne alebo hlbokým snehom či blatom. Pohon štyroch kolies je pri zaradení 4LLc sprevodovaný napomaly, a to výrazne uľahčuje priechodnosť aj tým najnáročnejším terénom.
V skutočne extrémnych podmienkach je k dispozícii možnosť uzavrieť zadný diferenciál, ktorý k sebe pevne spojí pravú a ľavú stranu zadnej nápravy. Ak napríklad jedno zo zadných kolies stratí trakciu, použitie uzávierky zadného diferenciálu spôsobí, že sa druhé koleso bude stále pohybovať, čo zaistí, aby vozidlo neuviazlo.
Mitsubishi Pajero disponuje systémom riadenia pomocného brzdenia motorom EBAC, ktorý je môžné využiť pri jazde z veľmi prudkého svahu. Táto funkcia sa aktivuje, len ak má Mitsubishi Pajero zvolený redukovaný prevod, je zaradený prvý prevodový stupeň a noha vodiča nie je na brzdovom pedáli. Akonáhle systém zistí, že koleso stráca trakciu, funkcia EBAC prevezme brzdenie auta, čím je dosiahnutý riadený a postupný zjazd.
Predné zavesenie s dvoma priečnymi ramenami a viacprvková zadná náprava, to všetko s vinutými pružinami, zaisťujú, že sa každé koleso pohybuje nezávisle na kolese na opačnej strane nápravy. Tak je zaistená plynulá a pohodlná jazda a ľahká ovládateľnosť vo všetkých typoch terénu. Zlepšené parametre zavesenia kolies vozidla Mitsubishi Pajero nielen znížili riziko prevrátenia vozidla, ale tiež zaisťujú bezpečnejšiu jazdu v tých najextrémnejších podmienkach.
Systém prednostného brzdenia je bezpečnostná funkcia, ktorá zaistí v kritickej situácii to, že brzdenie je uprednostnené pred akceleráciou, pokiaľ sú zošliapnuté oba pedále súčasne.
Zosilnená samonosná karoséria vozidla Mitsubishi Pajero so zabudovaným rámom poskytuje vysoko pevnú konštrukciu s deformačnými zónami okolo motora a absorbuje energiu nárazu, aby bola zaistená maximálna bezpečnosť cestujúcich.
Mitsubishi Pajero je vybavené kompletnou súpravou aktívnych bezpečnostných prvkov, vrátane stabilizačného a trakčného systému M-ASTC, protiblokovacieho brzdového systému ABS a systému EBD – elektronickým rozdeľovačom brzdnej sily.